Informujemy, że w ramach naszej witryny korzystamy z plików cookies. Pozostając na naszych stronach wyrażasz zgodę na stosowanie ich. Więcej informacji na temat zarządzania plikami cookies znajdziesz w Polityce prywatności.
AKCEPTUJĘ
BIPISAF
Polskie żaglowce

Dar Młodzieży

Dar Młodzieży

Historia Daru Młodzieży

Matką chrzestną żaglowca została żona wielce zasłużonego komendanta „Daru Pomorza" kpt. ż.w. Kazimierza Jurkiewicza - Helena Jurkiewicz. 22 lipca 1983r. wypłynął na zlot żaglowców szkolnych z okazji 400 lecia zamku w Osace. Pod dowództwem kpt. ż.w. Tadeusza Olechnowicza. „Dar Młodzieży" zabrał na pokład 119 studentów Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni, którzy spędzili na morzu pełny semestr nauki. Zmienne warunki wietrzne mocno utrudniały statkowi manewrowanie pod żaglami. Na ostatnim odcinku udało się jednak postawić wszystkie żagle i fregata majestatycznie wpłynęła do wewnętrznego portu w Osace, witana owacyjnie przez zgromadzone tłumy na nabrzeżu. Przez 12 dni pobytu w Osace przewinęło się przez pokład ponad 200 000 gości. Podróż trwała 217 dni, żaglowiec przebył 28 065 mil morskich i odwiedził 13 portów.

Kolejnym wielkim rejsem był udział w Operacji Żagiel '84. „Dar Młodzieży" wypłynął 31 marca 1984r., zabierając na pokład studentów z Wyższej Szkoły Morskiej w Szczecinie. Oficjalny start nastapił 18 kwietnia z Brestu. Pierwszy etap rozegrano na Bermudach, drugi wzdłuż wybrzeży Ameryki Płn. do portu Halifax. Na tym etapie „Dar Młodzieży" zwyciężył z takimi konkurentami jak amerykański „Eagle" i boliwijski „Simon Boliwar". Był to duży sukces statku i jego załogi pod dowództwem kpt. ż.w. Tadeusza Olechnowicza. Wspólna żegluga wszystkich żaglowców prowadziła do portu Gaspe u ujścia rzeki Św. Wawrzyńca, a następnie do Quebeck, które było głównym gospodarzem Operacji Żagiel '84 w „450. rocznicę” odkrycia drogi rzeką Św. Wawrzyńca przez francuskiego żeglarza Jaquuesa Cartiera.

10 lipca 1986r. „Dar Młodzieży" pod dowództwem kpt.ż.w. Leszka Wiktorowicza wyruszył z Gdyni na kolejne regaty: Operacja Żagiel '86 do Newcastle. Przez 4 dni postoju w porcie przez pokład „Daru Młodzieży" przewinęło się mnóstwo zwiedzających, a statek został uznany za najpiękniejszy żaglowiec Operation Sail '86. Podczas wyścigu nie sprzyjały naszemu żaglowcu wiatry, nie pomogła mordercza praca studentów i załogi, pierwszy na mecie zjawił się „Kruzensztern". W 1987r. „Dar Młodzieży" odbył swą najdłuższą podróż do Australii, przepływając 32 352 mil morskich w ciągu 274 dni i dokonując najdłuższego nieprzerwanego przelotu pod żaglami, wynoszącego 1241 mil morskich za co otrzymał nagrodę tzw. „Boston Tea Pot". W latach 1987 - 1988 „Dar Młodzieży" odbywał krótkie rejsy szkoleniowe po Bałtyku z członkami Ligi Morskiej i innych organizacji młodzieżowych związanych z morzem. 1992 udział w regatach „Columbus '95" organizowanych z okazji 500-lecia Ameryki. Fregata zajęła III miejsce w klasie A.

Do końca 2006 r. „Dar Młodzieży" odbył 125 podróży szkoleniowych, odwiedzając 357 portów Europy, Azji, Australii i obu Ameryk, przepłynął ponad 388 000 mil morskich. Przeszkolił 12 024 studentów morskich uczelni z Gdyni i Szczecina oraz średnich szkół morskich. W pierwszej połowie 1997r. (28.12.96 - 20.08.97) „Dar Młodzieży" odbył kolejną wielką wyprawę. Celem podróży był udział w regatach „Osaka Sail '97" i w uroczystościach 100-lecia portu Osaka. W regatach w pokonanym polu pozostawił wiele sławnych żaglowców i zajął I miejsce w klasie A.

W 2007 r. żaglowiec wziął udział w regatach Word Cup Pokal na trasie z Travemünde to Warnemünde, Tall Ships' Races na trasie Aarhus - Kotka- Stockholm - Szczecin, Sail de Ruyter startując z holenderskiego Vlissingen i Cuxhaven Sail. Na jego pokładzie gościli przedstawiciele młodzieży w ramach szczytu J8, spotkania zorganizowanego przy udziale organizacji UNICEF. Zrealizowane zostały, przy współpracy z IMO, praktyki marynarskie dla 50 studentów afrykańskich akademii morskich.

W 2008 r., po raz pierwszy w historii żaglowca, przeprowadzone zostały, trwające trzy tygodnie, praktyki 150 uczniów z belgijskiej szkoły morskiej Hogere Zeevaartschool. Przedsięwzięcie odniosło sukces i zaowocowało współpracą w kolejnym roku. W czerwcu żaglowiec uczestniczył w obchodach Dni Morza w Szczecinie, na jego pokładzie spotkali się przedstawiciele władz miasta i zaproszeni przez nich goście z różnych branż przemysłu morskiego. Podczas pierwszego etapu regat Tall Ships' Races "Dar Młodzieży" zajął III miejsce. Pamiętnymi wydarzeniami stały się regaty L'Armada Rouen, Hanse Sail Rostock i Lütte Sail Bremerhaven 2008.

W 2010 r. pod dowództwem kpt. Artura Króla, załoga „Daru” zajęła pierwsze miejsce podczas trzeciego etapu regat Historical Seas Tall Ships Regatta, na trasie ze Stambułu do Lavrionu. W tym samym sezonie, w ramach obchodów Roku Chopinowskiego, odbył się rejs z Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach. Muzycy koncertowali w następujących portach: Kopenhaga, Goeteborg, Oslo, Dover i Boulogne sur Mer.

Od wielu lat na pokładzie Daru Młodzieży, zazwyczaj na wiosnę, goszczą dziennikarze z całego kraju, podczas Ogólnopolskiego Rejsu Dziennikarzy. W 2012 r. odbędzie się jubileuszowa, już XV edycja, jako port docelowy zostało wybrane norweskie Oslo.

Dane techniczne

Typ statku: żaglowiec szkolny, fregata trzymasztowa
Bandera: Polska
Port macierzysty: Gdynia
Rok, miejsce i symbol budowy: 1982, Stocznia Gdańska, B95/1
Znak wywoławczy: SQL
Klasa PRS: KM 1 A 16 sp
Długość całkowita z bukszprytem: 108,815 m
Długość między pionami: 79,4 m
Szerokość na wręgach: 14,0 m
Zanurzenie: 6,6 m
Wysokość do pokładu głównego: 7,815 m
Wysokość do pokładu górnego: 10,05 m
Powierzchnia ożaglowania podstawowego: 3015 m kw.
Wysokość masztów: 49,5m; 49,5m; 46,5m
BRT: 2384,85 t
NRT: 335,37 t
Wyporność: 2946 t
Prędkość pod żaglami: największy dzienny przebieg: 264.7 Mm (średnia prędkość 11.29 węzłów),
Największy przebieg na wachcie: 56.1 Mm (średnia prędkość 14.2 węzłów),
Maksymalna prędkość chwilowa: 16.5 węzłów
Silnik główny: Cegielski - Sulzer typ 8 AL 20/24, 2 * 750 PS (552 kW)
Prędkość pod silnikiem: prędkość ekonomiczna: 9 węzłów
Prędkość maksymalna: 12 węzłów
Załoga stała: 40
Praktykanci: 136
Woda pitna: na 15 dni
Paliwo do silnika głównego: na 45 dni
Prowiant: dla 165 osób na 15 tygodni