Informujemy, że w ramach naszej witryny korzystamy z plików cookies. Pozostając na naszych stronach wyrażasz zgodę na stosowanie ich. Więcej informacji na temat zarządzania plikami cookies znajdziesz w Polityce prywatności.
AKCEPTUJĘ
BIPISAF
Polskie żaglowce

Fryderyk Chopin

Fryderyk Chopin

Historia

STS Fryderyk Chopin to żaglowiec o bardzo barwnej historii. Został wybudowany w gdańskiej stoczni Dora, aby służyć młodzieży szkolnej, która w dość niestandardowy sposób mogła zdobywać wiedze, a oprócz tego, przeżyć jedną z najpiękniejszych przygód swego życia – rejs karaibski. Niestety, ze względu na złą kondycję finansową, statek został przejęty przez bank, który postanowił go sprzedać. Nabywcą okazała się być Europejska Wyższa Szkoła Prawa i Administracji, która przez kolejnych kilka lat eksploatowała żaglowiec. 

Wydawać by się mogło, że od tego momentu nic niepokojącego się już nie wydarzy – żaglowiec nareszcie znalazł armatora, który zarządzał nim w odpowiedni sposób. Pierwotne zamierzenia były realizowane- nic tylko się cieszyć. Los nie pozostawał jednak tak łaskawy. 29 października 2010 roku, w trakcie rejsu z młodzieżą szkolna, doszło do wypadku, który na dłuższy czas wyłączył „Chopina” z żeglugi. Przy paskudnej pogodzie (11 w skali Beauforta) ok. 160 km od lądu złamały się oba maszty! Z pomocą przybył kuter rybacki, który doholował żaglowiec do portu w Falmouth; na szczęście nikomu nic się nie stało. Właściciel kutra za swój bohaterski czyn zażądał horrendalnej kwoty. Ze względu na brak wystarczających środków finansowych oraz odmowę wypłaty odszkodowania przez PZU, żaglowiec został aresztowany. 
Na nowo odrodził się pomysł sprzedaży statku, który w niedługim czasie został zrealizowany. Prezes firmy 3 Oceans Sp. z o.o.-Piotr Kulczycki, pasjonat żeglarstwa, nie pozostał obojętny wobec trudnej sytuacji żaglowca i nie mógł pozwolić na to, by jednostka, która w tak dużej mierze przyczyniła się do rozwoju edukacji morskiej w Polsce, po prostu stała i niszczała przy brzegu dlatego podjął on decyzję o zakupie żaglowca. Po generalnym remoncie i naprawie obu masztów, STS Fryderyk Chopin znów był gotowy dzielnie przemierzać morza i oceany. Słowo dane młodzieży będącej uczestnikami feralnego rejsu zostało dotrzymane. Ponownie weszła ona na pokład, aby kontynuować przygodę.

Od tego czasu żaglowiec odbył już kilkanaście rejsów. Chętnie go zaprasza wszystkich chętnych na swój pokład, a w szczególności młodzież, która dzięki Niebieskim Szkołom walczy ze swoimi słabościami, poznaje samą siebie i dzięki temu w pozytywny sposób kształtuje swój charakter.

Jest to statek, który posiada oryginalne ożaglowanie typu bryg co pozwala mu osiągać duże prędkości. Obecnie jest trzecim największym żaglowcem tego typu na świecie oraz drugim największym, pływającym żaglowcem w Polsce. Ta szczególna konstrukcja zeszła z deski kreślarskiej znanego Polskiego konstruktora żaglowców Zygmunta Chorenia. Statek został oddany do eksploatacji w 1992 roku i już wtedy pokazał na co go stać; podczas wyścigu przez Atlantyk w regatach Columbus zajął trzecie miejsce. Od tego czasu wielokrotnie brał udział w różnych regatach współzawodnicząc z najszybszymi żaglowcami świata. W 2011r. podczas The Culture Tall Ships Regatta STS Fryderyk Chopin został nagrodzony dwukrotnie – za zajęcie trzeciego miejsca w swojej klasie oraz za najlepszą komunikację z komisją regatową.

Ale „CHOPIN” to nie tylko statek, który osiąga zawrotne prędkości i zdobywa nagrody w regatach to przede wszystkim statek stworzony z myślą o ludziach, którzy nie boją się przemierzać wielu mil morskich „odziani” jedynie w swoją wiedzę i umiejętności. Dla ludzi, którym niestraszna jest praca i chęć poznania tajników żeglugi a przede wszystkim dla osób ceniących dobrą zabawę i chęć przeżycia niezapomnianej przygody.

Dane techniczne: 

Oddany do eksploatacji: 1992r.
Armator: 3Oceans Sp. z o.o.
Port macierzysty: Szczecin
Wymiary, długość całkowita: 55,5m; szerokość- 8,5m;
Zanurzenie: 3,8m
Pojemność: 306 BRT
Wyporność: 400 ton
Powierzchnia żagli: 1200m2
Silnik pomocniczy: 538 kM „SCANIA”
Załoga: 53 osoby
Autonomiczność: 100 dni
Prędkość maksymalna pod żaglami: 16 węzłów, na silniku:  9 węzłów