STS Pogoria
HISTORIA
STS Pogoria to legenda polskiego żeglarstwa - pierwszy w historii żaglowiec zaprojektowany i zbudowany w Polsce. Statek został zaprojektowany przez słynnego polskiego konstruktora Zygmunta Chorenia, zbudowany w Stoczni Gdańskiej w 1980 r.
STS Pogoria powstała na potrzeby programu telewizyjnego Latający Holender dla szkolenia i wychowania morskiego młodzieżowego, realizowanego m.in. przez Bractwo Żelaznej Szekli. Na niej kpt. Krzysztof Baranowski prowadził swoją Szkołę pod Żaglami. W ciągu ponad 40 lat żeglowania Pogoria zdołała opłynąć świat, dotrzeć na Antarktydę i pokonać przylądek Horn. Przez jej pokład przewinęło się ponad 30 tys. ludzi.
Właścicielem większościowym statku jest Polski Związek Żeglarski, armatorem Pomorski Związek Żeglarski. Cele obu Związków wpasowują się w ideę szkoleniową żaglowca, są to m.in. promowanie żeglarstwa, rozwijanie umiejętności ludzi związanych z tą dziedziną, jak również ochrona dziedzictwa kulturowego oraz historycznego związanego z europejskim żeglarstwem.
DZIŚ
STS Pogoria obecnie nucza młodych adeptów żeglarstwa na Morzu Śródziemnym przy pomocy doświadczonej kadry szkoleniowej. W 2022 roku jednostka odbyła 40 rejsów dla niemalże 1900 uczestników z 28 krajów.
Szkolenia na żaglowcu STS Pogoria mają różny charakter i stopień zaawansowania, począwszy od podstawowych kursów dla początkujących, aż do zaawansowanych szkoleń dla doświadczonych żeglarzy, oficerów, bosmanów, mechaników, czy przyszłych kapitanów.
W trakcie szkoleń uczestnicy zdobywają wiedzę i umiejętności związane z nawigacją, meteorologią, komunikacją radiową oraz zasadami bezpieczeństwa na morzu, a także z obsługą i konserwacją żaglowca.
Organizacja grupy szkoleniowej na rejs STS Pogoria może zostać zrealizowana m.in. przez:
- Fundacje i organizacje pozarządowe - mogą organizować wycieczki szkoleniowe dla swoich członków i sympatyków.
- Firmy i przedsiębiorstwa - mogą organizować szkolenia i warsztaty dla swoich pracowników na pokładzie statku.
- Szkoły i uczelnie - mogą organizować rejsy szkoleniowe dla swoich uczniów i studentów.
- Klienci Indywidualni, w tym trenerzy, instruktorzy, osoby związane ze środowiskiem żeglarskim.
- Instytucje związane z żeglarstwem amatorskim i sportowym.
PODSTAWOWE INFORMACJE:
bandera: polska
właściciel: Polski Związek Żeglarski (3/5 udziałów), The Sail Training Association Poland (2/5 udziałów)
armator: Pomorski Związek Żeglarski
rok budowy: 1980
typ ożaglowania: barkentyna
powierzchnia ożaglowania: 1000 m2
wysokość masztów: 32 m
długość kadłuba: 47 m
szerokość kadłuba: 8 m
zanurzenie: 3.5 m
wyporność: 342 tony
moc silnika: 255 kW (348 KM)