Zakres wymagań egzaminacyjnych na patent żeglarza jachtowego
Podstawa prawna:
Rozporządzenie Ministra Sportu i Turystyki z dnia 9 kwietnia 2013 r. w sprawie uprawiania turystyki wodnej
I. Wiedza teoretyczna
- Budowa jachtów, w tym:
a/ zasady obsługi instalacji jachtowych,
b/ obsługa silnika jachtowego.
- Teoria żeglowania, w tym:
a/ kursy jachtu względem wiatru,
b/ wiatr rzeczywisty i pozorny,
c/ praca żagli oraz działanie steru,
d/ siły działające na jacht,
e/ stateczność jachtu,
f/ żegluga w trudnych warunkach pogodowych.
- Zasady eksploatacji oraz manewrowania jachtem pod żaglami i na silniku.
- Podstawy locji, w tym:
a/ znaki żeglugowe i oznakowanie dróg wodnych,
b/ mapy i przewodniki,
c/ drogi wodne i budowle hydrotechniczne.
- Wiadomości z zakresu ratownictwa wodnego, w tym:
a/ podstawowe informacje o morskich służbach ratowniczych,
b/ wyposażenie jachtu w środki bezpieczeństwa i posługiwanie się nimi,
c/ działania w przypadku wywrotki jachtu, awarii lub wypadku,
d/ ratowanie człowieka za burtą,
e/ udzielanie pierwszej pomocy,
f/ hipotermia oraz pierwsza pomoc w przypadku hipotermii,
g/ sztrandowanie.
- Wiadomości z zakresu meteorologii, w tym:
a/ skala prędkości wiatru,
b/ zjawiska meteorologiczne i ich oznaki,
c/ komunikaty meteorologiczne.
- Pomoce nawigacyjne;
- Ochrona wód przed zanieczyszczaniem.
- Podstawowe przepisy prawa drogi na morskich i śródlądowych drogach wodnych.
- Etykieta jachtowa – zasady zachowania się na jachcie i obyczaje żeglarskie.
II. Umiejętności praktyczne
- Manewry pod żaglami w zakresie:
a/ optymalnego doboru żagli do panujących warunków,
b/ prowadzenia jachtu pod żaglami przy spotkaniu z innym jachtem oraz jego wyprzedzaniem,
c/ sprawdzenia umiejętności wykonania manewrów: zwrot przez sztag, zwrot przez rufę, dojście do boi, odejście od boi, dojście i odejście od nabrzeża, stawanie w dryf, alarm „człowiek za burtą”.
- Manewry jachtem żaglowym na silniku w zakresie:
a/ kotwiczenie i cumowanie w różnych warunkach,
b/ umiejętność prowadzenia jachtu żaglowego na silniku przy spotkaniu z innym jachtem,
c/ alarm „człowiek za burtą”.
- Kierowanie załogą: umiejętność wydawania komend i egzekwowania ich wykonania we właściwym momencie, stosownie do sytuacji, w jakiej znajduje się jacht.
- Praca w charakterze członka załogi:
a/ wykonywanie poleceń prowadzącego jacht,
b/ odpowiadanie na komendy,
c/ zachowanie się w czasie alarmu „człowiek za burtą”.
- Prace bosmańskie:
a/ umiejętność wiązania podstawowych węzłów żeglarskich,
b/ podstawowe prace przy obsłudze urządzeń i instalacji jachtowych.