Zdzisław Michalski
Żeglarz, jachtowy kapitan
żeglugi wielkiej /11.05.1965/, publicysta. Urodził się 22 czerwca 1929 r. w
Warszawie, gdzie wraz z rodziną mieszkał w kamienicy przy ulicy Pięknej do
wybuchu II wojny światowej w 1939 r. W czasie wojny Michalscy znaleźli
schronienie u krewnych w Drwalewie k. Warszawy, po wojnie przeprowadzili się do
Szczecina.
Z. Michalski ukończył Gimnazjum i Liceum ogólnokształcące nr 2,
słynny wtedy „Pobożniak”. Jeszcze jako uczeń gimnazjalny zainteresował się
żeglarstwem. Pierwszy rejs morski odbył w 1947 r. na jachcie „Orlik”, w
następnym roku pływał na „Generale Zaruskim”. Wiedzę i doświadczenie zdobywał
na kursach żeglarskich w Ustce, Gdyni, Mrzeżynie, Kruszwicy i w Jastarni,
zdobywając kolejne stopnie żeglarskie i zostając instruktorem żeglarstwa.
Pływanie stało się jego pasją.
Niestety, wada wzroku uniemożliwiła studia w Wyższej
Szkole Morskiej. Rozpoczął studia na Wydziale Mechanicznym Wyższej Szkoły
Inżynierskiej w Szczecinie /studiów tych nie ukończył/. Represjonowany i
więziony w okresie stalinowskim, wyrokiem Sądu Pomorskiego Okręgu Wojskowego w
Bydgoszczy został skazany na karę dwunastu lat więzienia z utratą praw
publicznych i obywatelskich, oraz utratą mienia. Wyrok dotyczył skazania z
przyczyn politycznych. Karę więzienia odbywał w Bydgoszczy i w Koronowie, w
okresie od 21 lutego 1953 r. do 21 marca 1955 r.
W dniu 20 lipca 1953 r., w
więzieniu w Bydgoszczy, zawarł małżeństwo z Marią Aliną Towiańską. Na wolność
wyszedł w ramach amnestii związanej z „odwilżą”. W latach 1956–1966, kolejno
pracował jako kierownik przygotowania produkcji w Stoczni Jachtowej w
Szczecinie, w Przedsiębiorstwie Połowów Dalekomorskich i Usług Rybackich „Gryf”
oraz w Polskim Rejestrze Statków.
W roku 1966 objął nadzór nad remontem
kapitalnym szkunera „Zew Morza” i przez następne 12 lat pełnił funkcję
etatowego kapitana szkunera. W latach 1973-1974 dowodził tym statkiem, w
trwającym 388 dni rejsie dookoła świata, w czasie którego żeglarze przebyli
ponad 34 tysiące mil morskich, odwiedzili 32 porty dwudziestu państw /jedna
czwarta pobytu w morzu przypadła na dni sztormowe/. Rejs dookoła świata został
wyróżniony nagrodą Rejs Roku 1974.
Transatlantycka wyprawa, związana z udziałem
w Operacji Żagiel 1976, została wyróżniona nagrodą Rejs Roku 1976. Był to
znaczący i pełen sukcesów okres w życiu Z. Michalskiego.
Identyfikował się ze
szkunerem, którym dowodził i często nawiązywał do zbieżności inicjałów - ZM.
Swoje plany życiowe związał ze szkunerem, który był stale obecny w jego
licznych publikacjach i reportażach zamieszczanych w prasie krajowej i
zagranicznej. Mimo swojej niezwykle silnej więzi ze szkunerem, sprowokowany
okolicznościami, w roku 1978 zrezygnował z dowodzenia tą jednostką. Kapitanem
„Zewu Morza” został na krótko Krzysztof Baranowski, następnie „Zew Morza”
przeszedł pod dowództwo kolejnych kapitanów. Dnia 12 grudnia 1981 r. jacht
zatonął na Morzu Śródziemnym /tonący jacht nie zabrał ze sobą nikogo, załoga
ocalała/.
Trudno jest oddzielić losy Zdzisława Michalskiego od szkunera,
którego był kapitanem przez 12 lat. Po utraceniu dowództwa „Zewu Morza”,
Zdzisław Michalski pływał na kontraktach zagranicznych, na prywatnych
żaglowcach „Sahib” i „Hasta Siempre”. Jednak do końca życia nie pogodził się z
zatopieniem swego „Zewu Morza”. Zbierał materiały dotyczące żaglowca, z
zamiarem opracowania monografii jednostki. Zmarł nagle 15 lutego 1986 r., w wieku
lat 57 w Szczecinie. Został pochowany na Cmentarzu Centralnym w
Szczecinie /kwatera 86A/9 grób nr 7/.