Jachtowy sternik morski
Podstawa prawna:
Rozporządzenie Ministra Sportu i Turystyki z dnia 9 kwietnia 2013 r. w sprawie uprawiania turystyki wodnej (Dz.U. 2013 poz. 460)
W celu uzyskania patentu jachtowego sternika morskiego po egzaminie należy złożyć do Biura PZŻ następujące dokumenty:
- prawidłowo wypełniony wniosek o wydanie patentu zgodnie z wymaganiami określonymi w ww. rozporządzeniu; dla usprawnienia i przyspieszenia procedury wydania patentu rekomendujemy skorzystanie z bezpłatnego Generatora wniosków,
- zdjęcie o wymiarach 3,5 x 4,5 cm wykonane na jednolitym jasnym tle, mające dobrą ostrość, obejmujące wizerunek od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70–80% fotografii, przedstawiające osobę w pozycji frontalnej, bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami, patrzącą na wprost z otwartymi oczami nieprzesłoniętymi włosami, z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami; zdjęcie powinno być wykonane nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku; osoba z wrodzonymi lub nabytymi wadami narządu wzroku może załączyć do wniosku zdjęcie przedstawiające ją w okularach z ciemnymi szkłami; w takim przypadku do wniosku załącza się również orzeczenie o niepełnosprawności z powodu wrodzonej lub nabytej wady narządu wzroku, wydane zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 44); osoba nosząca nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania może załączyć do wniosku fotografię przedstawiającą ją w nakryciu głowy, o ile wizerunek twarzy jest w pełni widoczny – w takim przypadku do wniosku załącza się zaświadczenie o przynależności do wspólnoty wyznaniowej zarejestrowanej w Rzeczypospolitej Polskiej /fotografia nie może być zeskanowana/,
- oryginał zaświadczenia o zdaniu egzaminu wystawionego przez komisję egzaminacyjną,
- oryginały lub notarialnie uwierzytelnione kopie dokumentów potwierdzających spełnienie wymagań stażowych (opinii/kart z rejsu), o których mowa w rozporządzenia Ministra Sportu z dnia 9 kwietnia 2013 r. w sprawie uprawiania turystyki wodnej (Dz. U. z 2013 r. poz. 460).
- kopia dokumentu upoważniającego do skorzystania ze zniżki 50% za wydanie patentu – dotyczy uczniów i studentów do 26 lat z ważną legitymacją,
- kopia dowodu opłaty za wydanie patentu jachtowego sternika morskiego zgodnie z poniższą tabelą,
- w przypadku osób które zmieniły nazwisko do dokumentów należy załączyć kopię dowodu osobistego lub aktu małżeństwa.
W celu uzyskania patentu jachtowego sternika morskiego na podstawie patentu sternika jachtowego należy złożyć do Biura PZŻ następujące dokumenty:
- wypełniony formularz wniosku o wydanie patentu wygenerowany za pomocą Generatora wniosków /co usprawni proces wydania patentu/ lub w innej formie zgodnej z rozporządzeniem Ministra Sportu i Turystyki z dnia 9 kwietnia 2013 r. w sprawie uprawiania turystyki wodnej /Dz.U. 2013 poz. 460/,
- zdjęcie o wymiarach 3,5 cm x 4,5 cm /fotografia nie może być zeskanowana/,
- jeżeli patent sternika jachtowego został wydany przed 2006 r. – oryginał patentu, kserokopia patentu lub oryginał zaświadczenia wydanego przez właściwy okręgowy związek żeglarski potwierdzającego wydanie patentu,
- jeżeli patent sternika jachtowego został wydany po 2006 r. – kserokopia patentu sternika jachtowego.
- jeżeli patent sternika jachtowego został wydany przed 01.01.1970 r. - dokumenty potwierdzające odbycie500 mil morskich stażu na jachcie balastowym w żegludze po wodach morskich,
- jeżeli oryginał patentu został zagubiony - oświadczenie o zagubieniu patentu,
- kopia dokumentu upoważniającego do skorzystania ze zniżki 50% za wydanie patentu – dotyczy uczniów i studentów z ważną legitymacją,
- kopia dowodu opłaty za wydanie patentu jachtowego sternika morskiego zgodnie z poniższą tabelą,
- w przypadku osób które zmieniły nazwisko do dokumentów należy załączyć kopię dowodu osobistego lub aktu małżeństwa.
Opłatę za patent i przesyłkę zwrotną patentu można wnieść za pomocą serwisu Przelewy24 podczas generowania wniosku w Generatorze wniosków.
Opłata za wydanie patentu:
Osoba dorosła | 50 zł |
Uczeń/student | 25 zł* |
* - uczniowie i studenci do 26 roku życia, na podstawie ważniej legitymacji.
Opłata za wydanie potwierdzonej kopii patentu:
Osoba dorosła | 10 zł |
Uczeń/student | 10 zł |
Sposoby i koszty dostawy:
Przesyłka listowna ekonomiczna krajowa (Poczta Polska SA) | 12 zł |
Przesyłka listowna ekonomiczna zagraniczna (Poczta Polska SA) | 30 zł |
Przesyłka kurierska krajowa (GLS) | 26 zł |
Odbiór osobisty w Biurze PZŻ | 0 zł |
Termin załatwiania sprawy:
Wnioski realizowane są w terminie do 30 dni od dnia dostarczenia dokumentów do Biura PZŻ (zastosowanie mają przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego).